Laser behandling mod akne

En IPL-laserbehandling mod akne bruger intens pulseret lys til at målrette og dræbe de bakterier, der forårsager akne, samtidig med at den reducerer inflammation og rødme. Behandlingen hjælper også med at mindske talgproduktionen og forbedrer hudens tekstur, hvilket giver en klarere og mere jævn hud over tid. Flere behandlinger kan være nødvendige for optimale resultater.

Det er vigtigt at der ikke er anden pigment i det ønskede behandlingsområde inden behandlingen (solpigmentering, selvbruner, makeup mm), da dette kan resultere i pigmentforandringer ved brug af IPL. Det anbefales derfor ikke at have dyrket solbadning eller solarium 4 uger inden behandlingen. Visse typer af medicin kan øge hudens lysfølsomhed og derved give risiko for bivirkninger ved behandling med laser.

Du bedes derfor oplyse om evt. medicinsk behandling inden behandlingen. Vi tilbyder ikke laserbehandling såfremt du er gravid eller ammende.

I henhold til sundhedsstyrelsen tages et billede af det ønskede behandlingsområde samt gives mundtligt og skriftlig information inden behandlingen påbegyndes. Under selve behandlingen vil du mærke en stikkende fornemmelse i huden efterfulgt af en følelse af varme.

Smerteoplevelsen forbundet med behandlingen kan sammenlignes med et smæld med en elastik mod huden. Smerten opleves kun kortvarigt og det er derfor ikke nødvendigt at anvende lokalbedøvelse.

I dagene efter behandlingen kan der forekomme let rødme og evt. let hævelse i det behandlede område. For at forebygge unødig hævelse anbefales det at undgå hård fysisk aktivitet samt lange varme bade eller sauna i dagene efter behandlingen. Såfremt der opstår hævelse kan dette lindres ved at afkøle det behandlede område med is i 10 minutter, et par gange i løbet af dagen.

Undgå at klø, kradse eller gnide i det behandlede område. Vær derfor påpasselig ved påføring og fjernelse af make-up samt ved vask og aftørring med håndklæde. Dyrk ikke solbadning eller solarium i 4 uger efter behandlingen, da dette kan medføre komplikationer i form af pigmentforandringer.

Ved brug af IPL kan der i sjældne tilfælde opstå længerevarende rødme i huden, sårdannelse, ødem (hævelse), blæredannelse, pigmentforandringer med mørk-, lys- eller hvidfarvning af huden, infektion med bakterier, virus eller svampe og arvævsdannelse. I tilfælde af uventede komplikationer efter behandlingen, bedes du kontakte klinikken.

Over alt på huden findes små hårsække der producerer olie (sebum), som er med til at bevare hudens fugt og smidighed. Dog kan det forekomme, at disse hårsække blokeres og olien (sebum) ikke kan komme ud, men i stedet bliver en næringskilde for bakterier, der forårsager akne.

Ved brug af IPL kan man reducere blodforsyningen til de kirtler der producerer sebum og dermed reducere udskillelsen af olie i huden.

Akne kan forårsages af en lang række faktorer (hormonelt, stress, miljø, kost mm.), som man ikke kan ændre på ved brug af IPL. Det kan derfor være svært at forudsige, hvor længe det endelige behandlingsresultat holder og det kan derfor være nødvendigt med opfølgende vedligeholdelsesbehandlinger.

Man skal påregne 8-10 behandlinger med 3-4 ugers interval for det optimale resultat.

Kandidater for IPL-Behandling mod akne

• Har mild til moderat akne, herunder inflammatorisk akne og akne-ar
  • Ønsker at reducere akneudbrud og forbedre hudens overordnede tekstur
  • Har lys til medium hudtone, da IPL bedst virker på disse hudtyper
  • Ønsker en ikke-invasiv behandling uden lang restitutionstid
  • Er ikke under anden medicinsk aknebehandling

IPL-laserbehandling mod akne kan hjælpe med at reducere akneudbrud, dræbe de bakterier, der forårsager akne, mindske rødme og inflammation, forbedre hudens tekstur og reducere akne-ar. Det kan også forebygge fremtidige udbrud ved at kontrollere talgproduktionen.

Behandlingen kan føles som små prik eller varmefølelser, men det er generelt ikke smertefuldt. Kølende gel bruges ofte for at gøre det mere behageligt.

Typisk er 4-10 behandlinger nødvendige, afhængigt af sværhedsgraden af din akne. Behandlingerne udføres med nogle ugers mellemrum.

Der kan være midlertidig rødme, mild hævelse eller irritation lige efter behandlingen, men disse bivirkninger forsvinder normalt inden for et par dage.

Forbedringer kan ses gradvist efter hver behandling, men de fleste oplever synlige resultater efter 2-3 sessioner, med yderligere forbedringer over tid.