Laser behandling af karsprængninger

En laserbehandling til fjernelse af karsprængninger bruger koncentreret lysenergi til at opvarme og lukke de små blodkar, der forårsager karsprængninger. Dette får dem til at forsvinde over tid, uden at skade den omkringliggende hud. Behandlingen er skånsom og effektiv til at reducere synlige karsprængninger i ansigtet eller på kroppen.

Det er vigtigt at der ikke er anden pigment i det ønskede behandlingsområde inden behandlingen (solpigmentering, selvbruner, makeup mm), da dette kan resultere i pigmentforandringer ved brug af IPL. Det anbefales derfor ikke at have dyrket solbadning eller solarium 4 uger inden behandlingen.

Visse typer af medicin kan øge hudens lysfølsomhed og derved give risiko for bivirkninger ved behandling med laser. Du bedes derfor oplyse om evt. medicinsk behandling inden behandlingen.

Vi tilbyder ikke laserbehandling såfremt du er gravid eller ammende.

I henhold til sundhedsstyrelsen tages et billede af det ønskede behandlingsområde samt gives mundtligt og skriftlig information inden behandlingen påbegyndes.

Under selve behandlingen vil du mærke en stikkende fornemmelse i huden efterfulgt af en følelse af varme. Smerteoplevelsen forbundet med behandlingen kan sammenlignes med et smæld med en elastik mod huden. Smerten opleves kun kortvarigt og det er derfor ikke nødvendigt at anvende lokalbedøvelse.

I dagene efter behandlingen kan der forekomme let rødme og evt. let hævelse i det behandlede område. For at forebygge unødig hævelse anbefales det at undgå hård fysisk aktivitet samt lange varme bade eller sauna i dagene efter behandlingen.

Såfremt der opstår hævelse kan dette lindres ved at afkøle det behandlede område med is i 10 minutter, et par gange i løbet af dagen.

Ved behandling af karsprængninger på ben, kan man med fordel anvende kompressionsstrømper i 3 døgn efter behandlingen.

Undgå at klø, kradse eller gnide i det behandlede område. Vær derfor påpasselig ved påføring og fjernelse af make-up samt ved vask og aftørring med håndklæde.

Dyrk ikke solbadning eller solarium i 4 uger efter behandlingen, da dette kan medføre komplikationer i form af pigmentforandringer.

Ved brug af IPL og ND YAG kan der i sjældne tilfælde opstå længerevarende rødme i huden, sårdannelse, ødem (hævelse), blæredannelse, pigmentforandringer med mørk-, lys- eller hvidfarvning af huden, infektion med bakterier, virus eller svampe og arvævsdannelse.

I tilfælde af uventede komplikationer efter behandlingen, bedes du kontakte klinikken.

Ved behandling med IPL og ND YAG Laser mod karsprængninger trænger lysbølgerne fra laseren gennem hudens øverste lag og absorberes i den røde pigment (hæmoglobin) i blodkarret. Dette udløser en varmereaktion, som får blodet til at størkne og forsegle karret. I de efterfølgende 4-6 uger vil kroppens immunforsvar selv nedbryde det lukkede kar, hvorved karret forsvinder.

Da blodgennemstrømningen varierer alt efter størrelse og placering af karret, skal man påregne 1-3 behandlinger med 4-6 ugers interval for at opnå det optimale resultat af behandlingen.

Kandidater for IPL-Behandling af karsprængninger

• Har små, synlige karsprængninger på ansigtet eller kroppen, som de ønsker at reducere.
  • Har lys til medium hudtone, da IPL bedst virker på disse hudtyper.
  • Ønsker en ikke-invasiv løsning uden kirurgi til at forbedre hudens udseende.
  • Man har realistiske forventninger og er villig til at gennemgå flere behandlinger

IPL-behandling til fjernelse af karsprængninger kan hjælpe med at reducere synlige blodkar, fjerne rødme og forbedre hudens udseende, så den bliver mere jævn og klar. Det er en skånsom, ikke-invasiv metode til at minimere karsprængninger uden kirurgi.

Behandlingen kan føles som små prik eller varme stød, men ubehaget er normalt mildt og kortvarigt.

Afhængigt af størrelsen og antallet af karsprængninger kan 1-5 behandlinger være nødvendige for at opnå de bedste resultater.

Almindelige bivirkninger inkluderer let rødme, hævelse eller små blå mærker, som normalt forsvinder efter et par dage. Huden kan også føles varm eller lidt øm lige efter behandlingen.

Resultaterne kan begynde at vise sig inden for et par uger, men det endelige resultat vil ofte ses 4-6 uger efter behandlingen, når blodkarrene gradvist forsvinder.